OTGOVORITE.BG

профил

Какви са позитивите на витамин Е?

Otgovorite.bg
Какви са позитивите на витамин Е?
Споделете

Потенциалните ползи на витамин Е произтичат от две основни негови характеристики: неговите антиоксидантни свойства, които биха могли да се борят с възпаленията и да забавят ефекта на свободните радикали, както и овлажняващите му свойства.

Витамин Е е антиоксидант. Помага срещу увреждане на клетките. Това основно хранително вещество се среща в много храни. Предлага се и като хранителна добавка. Витамин Е е мастноразтворим. Това означава, че тялото ви съхранява и го използва според нуждите.

По-дълъг живот на клетките
Вероятно сте виждали ръжда. Подобен процес на окисляване и ускорено стареене протича и в тялото ви, когато клетките са изложени на молекули, наречени свободни радикали. Свободните радикали отслабват и разграждат здравите клетки. Те могат също да допринесат за сърдечни заболявания и рак.

Свободните радикали се образуват в резултат на нормални процеси в тялото,като съкращават живота на вашите клетки. Витамин Е е мощен антиоксидант, който може да помогне за намаляване на уврежданията причинени от свободните радикали и забавяне на процеса на стареене на вашите клетки.

Допълнителна защита

Витамин Е може да помогне на хората с по-забързан начин на живот и лоши навици. Свободните радикали се увеличават с:

  • пушене на цигари
  • мръсен въздух
  • излагане на ултравиолетови лъчи от слънчева светлина

Витамин Е може да помогне за възстановяване на увредените клетки.

Трудно е да консумирате витамин Е повече от необходимото в редовната си диета. Няма риск от набавянето на витамин Е от хранителни източници.

Добавки: Не прекалявайте
Въпреки че предозирането на витамин Е на хранителна основа е малко вероятно,  приемането на високи дози от този витамин, като добавка може да причини сериозни странични ефекти. Един сериозен страничен ефект е повишен риск от хеморагичен инсулт.

Препоръчителната дневна доза за възраст от 14 и повече години е 15 милиграма (mg).


Двата вида витамин Е, които се предлагат като добавки, са естествената форма d-alpha-tocopherol и синтетичната форма dl-alpha-tocopherol. Естествената форма е малко по-биологично активна.

Информацията на етикета може да ви помогне да се уверите, че получавате подходящата дозировка.


Начини да се набавите с витамин Е
Следните храни са добри източници на витамин Е:

сухи печени слънчогледови семки, 30гр. осигуряват 7,4 mg витамин Е
сухи печени лешници, 30гр осигуряват 4,3 mg витамин Е
сухи печени фъстъци, 30гр осигуряват 2,2 mg витамин Е
сухи печени бадеми, 30гр осигуряват 6,8 mg витамин Е
спанак, варен, 1/2 чаша, осигурява 1,9 mg витамин Е
броколи, нарязани и сварени, 1/2 чаша, осигурява 1,2 mg витамин Е
киви, 1 среден размер, осигурява 1,1 mg витамин Е
домат, суров, 1 среден размер, осигурява 0,7 mg витамин Е

Един лесен начин да получите достатъчно витамин Е в диетата си е да добавите супена лъжица масло от пшеничен зародиш към рецепта. Като алтернатива можете да закусите със слънчогледови семки. Това ще осигури над 20 mg витамин Е, което е повече от дневната доза. Проявяването на креативност ще ви помогне да извлечете много ползи от витамин Е в диетата си.

Беше ли ви полезна тази статия?

Print Friendly and PDF

0 Коментара

Login with

Още от Здраве

Top