OTGOVORITE.BG

профил

Яжте тези 12 храни, за да получите повече колаген във вашата диета

Otgovorite.bg
Яжте тези 12 храни, за да получите повече колаген във вашата диета
Споделете

Колагенът е протеин, който се намира в цялото тяло. В действителност, около 30% от протеина в нашето тяло е колаген. Той е хранително вещество, концентрирано във вътрешения слой на кожата - и може би най-известен с това, че кожата изглежда по-млада - колагенът се намира и в косата, ноктите, ставите и чревната тъкан. Д-р Джош Акс описва добре функцията на колаген: като „лепилото“, което ни държи заедно.

В тялото има поне 16 вида колаген. Приблизително 90% от колагена, намерен в човешкото тяло, са от тип I, II и III. Колагенът тип I и II е концентриран в кожата, костите и сухожилията, докато тип II се намира предимно в ставите.

Телата ни произвеждат колаген, но когато достигнем края на 20-те години, нашето естествено производство на колаген започва да намалява. Това е, когато видими признаци на стареене се появят, като фини линии и бръчки.

В допълнение към естествения процес на стареене, токсините и замърсяването на околната среда, прекомерното излагане на слънце, пушенето и храненето с високо съдържание на рафинирана захар и пържени храни също унищожават нашия естествен колаген. Тези фактори могат да попречат на бъдещото му производство и могат да причинят видими признаци на стареене.

За щастие, има начин да се предотврати разграждането на колагена и естествено да се повиши производството му - и всичко започва с това, което е във вашата чиния. Забравете ботокс, инжекции или скъпи добавки: много храни в природата съдържат хранителните вещества, необходими за образуване на колаген, което прави вашата диета оръжие срещу фини линии, бръчки и други.

Ето 12 храни, които съдържат колаген


Костен бульон

Ако можем да препоръчаме само една храна за производството на колаген, това би бил костния бульон. Докато повечето храни съдържат антиоксиданти и други хранителни вещества, които помагат на организма да синтезира колагена, костният бульон е една от редките храни, които всъщност съдържат бионалична форма на колаген, който тялото ви може да използва веднага.

Тъй като колагени тип I, II и III са концентрирани в сухожилията,  костите и ставите, варенето на тези животински части за дълъг период от време спомага за освобождаването на колаген от костите (както и други аминокиселини, протеини и електролити), което води до бульон, съдържащ естествено съдържащ се колаген.

Телешкото месо съдържа колаген тип I, което го прави добър избор за поддържане на здравето на кожата, докато пилешкият бульон има по-високи стойности на колаген тип II за поддържане на ставите.

Сьомга

Сьомгата съдържа цинк, който активира протеините, необходими за синтеза на колаген.

Сьомгата също е източник на омега 3 есенциални мастни киселини, които подпомагат намаляването на възпаления и подобряват здравето на кожата. Омега 3 също овлажнява кожата отвътре навън, което естествено насърчава по-младежкия вид.

Телата ни не могат да произвеждат омега-3 есенциални мастни киселини, така че трябва да ги получим от хранителни източници. Ако не сте фен на сьомгата, можете да получите омега-3 от други мазни риби като скумрия и риба тон, морски дарове и домашни яйца.

Хлорела

Хлорела е едноклетъчно водорасло, което се продава в зелена таблетка или прахообразна форма.

Хлорелата не само е източник на бета-каротин, но също така съдържа и друго напълно уникално хранително вещество, което може да помогне за производството на колаген: Chlorella Growth Factor.

Листни зеленчуци

Ние знаем, че зелените зеленчуци са едни от най-хранителните вещества на планетата, но те също могат да бъдат мощно средство за предотвратяване разграждането на колагена.

Всички зелени растителни храни (като зелени водорасли, рукола, кале, зелена салата, зелен фасул и броколи) съдържат хлорофил, който е пигментът, който дава на растенията жив зелен цвят. Проучванията показват, че консумирането на хлорофил може да увеличи количеството колаген (проколаген) в кожата.

Хлорофил и течни хлорофилни добавки (които са лесен начин за получаване на концентрирана доза хлорофил) също са показали, че осигуряват силна антиоксидантна активност срещу увреждания от ултравиолетови лъчи и свободните радикали, които насърчават преждевременното стареене.


Цитруси

Витамин С спомага за свързването на аминокиселините, които са необходими за образуването на колаген.

Като антиоксидант витамин С предпазва и от токсини, намиращи се в нашия въздух, храна и вода, които допринасят за разрушаването на колагена и увреждането на вътрешния слой на кожата. Витамин С може също да помогне за възстановяването и регенерацията на кожните клетки, поради което обикновено се добавя към продуктите за грижа за кожата.

Цитрусовите плодове са източници на витамин С, така че не забравяйте да заредите вашите шейкове, салатни дресинги и домашно приготвени рецепти със сок от лимон, лайм, портокал и грейпфрут.
 

Яйца

Яйца са още една от редките храни, които съдържат колаген в мембраните на жълтъка и яйчната черупка. В действителност, добавките от яйчна черупка са се превърнали в популярно природно средство за поддържане на здравето на ставите поради тяхното съдържание на колаген.

Яйцата също съдържат сяра,  необходима за производството на колаген. Сярата също така поддържа здравето на черния дроб.

Горски плодове

Плодовете съдържат хранителна съставка, наречена елагова киселина, която е доказала, че предотвратява разрушаването на колагена от UV увреждане. Подобно на цитрусовите плодове, горските плодовете съдържат витамин С, който, както вече знаете, спомага за образуването на колаген.


Домати

Доматите съдържат антиоксидант ликопен, който е доказал, че предпазва кожата от увреждане от слънцето и предотвратява разграждането на колагена. Доматите съдържат различни антиоксиданти (включително витамин С), които предпазват кожата на клетъчно ниво.


Тиквени семена

Тиквените семки са един от най-богатите растителни източници на цинк, който, както е споменато по-горе, действа като кофактор за синтеза на колаген. Проучванията показват също, че приемането на цинкови добавки може да спомогне за забавяне на разграждането на колагена. Цинкът също подобрява здравето на кожата.

Други източници на цинк на растителна основа са боб, спанак, фасул, орехи, кашу и бадеми.

Авокадо

Друга храна с мощни антиоксидантни ползи е авокадото, което осигурява витамин Е, който може да помогне за предотвратяване разграждането на колагена и поддържане на цялостното здраве на кожата.

Чесън

Както бе споменато по-горе, сярата е микроелемент, който помага да се синтезира и предотврати разграждането на колагена. Чесънът и близките му братовчеди  праз и лук са диетични източници на сяра, така че не се страхувайте да ги добавите към вашите рецепти.

Семена от чиа

Семената от чиа са отличен растителен източник на омега-3 мастни киселини. Тези здравословни мазнини допринасят за анти-стареенето чрез изграждане на здрави клетки на кожата и овлажняването и, което спомага за гладка и еластична кожа отвътре навън.

Колагенови добавки?
Макар че може да изглежда добра идея приемането на колагенови добавки, хранителните вещества от добавките не винаги са бионалични, което означава, че те не се усвояват лесно или се използват от организма по предназначение.

Лично ние препоръчваме да използвате „храната като лекарство”, когато става въпрос за увеличаване на количеството колаген в тялото. 

Беше ли ви полезна тази статия?

Print Friendly and PDF

0 Коментара

Login with

Още от Здраве

Top